چگونه سیستم مدیریت رزرو هتل B&B را بهینه کنیم؟
سیستم مدیریت رزرو هتل، نوعی سیستم مدیریت مناسب است که در مدیریت آسان عملیات و عملکرد هتل نقش مهمی دارد. در این مقاله سعی داریم چگونگی بهینهسازی سیستم مدیریت رزرو در هتلهای B&B، BB یا bnb را شرح دهیم. برای درک این مطالب، بایستی ابتدا با این نوع هتل و روش کار آن آشنا شوید.
هتل B&B چیست؟
B&B در انگلیسی، به معنای Bed and breakfast میباشد. B&B اقامتگاههایی کوچک است که اتاقهایی را جهت استراحت در اختیار میهمانان قرار داده و از میان سرویسهای غذایی، تنها سرویس صبحانه را به آنان ارائه میدهد. این اقامتگاهها، نسبت به سایر هتلها با قیمت ارزانتری به فروش میرسد. هتلهای B&B به دلیل تعداد کم اتاقها، دارای کارکنان محدودی برای نظافت هستند. به طور کلی این هتلها به دلیل ارائه خدمات محدود، دارای هزینه و قیمت پایینی میباشند.
تفاوت هتلهای B&B نسبت به سایر هتلها
- جَو هتل: یکی از بارزترین تفاوتهای موجود، جو هتل است. به دلیل کوچک بودن هتلهای B&B و محدودیت اتاقها، میزبان و کارمندان هتل روابط نزدیکتری با میهمانان دارند. همچنین برقراری ارتباط میهمانان با یکدیگر راحتتر میباشد.
- امکانات رفاهی: در امکاناتی که B&B ارائه میدهد، یک حسی شخصی وجود دارد که در هتلهای دیگر نمیتوان دریافت کرد. این نوع هتلها به جای تمرکز بر تجمل و ولخرجی (که بسیاری از دیگر هتلها به دنبال دستیابی به آن هستند)، قصد دارند تا مهمانان در طول اقامت خود، احساس حضور در خانه خود را داشته باشند. در برخی از هتلهای B&B میزبانان سبدهای هدیه با محصولات محلی ترتیب میدهند که نیازهای میهمان را برآورده میکند. در برخی مواقع نیز اتاقها را برای مناسبتهای خاص، تزئین مینمایند.
- اتاقها: اتاقهای سایر هتلها، معمولاً دارای چیدمان مشابه بوده و در برخی موارد دقیقاً مانند یکدیگر هستند. علاوه بر این، اکثرا خدمات مشابهی را به میهمانان (صرف نظر از کیفیت متفاوت) ارائه میدهند. در حالی که اتاقهای هتلهای B&B، مختص به منطقه بنا شده و با در نظر گرفتن موقعیت مکانی آنها ساخته شده است. هر کدام از این اتاقها، از یک چیدمان منحصر به فرد بهره میبرند.
- غذا: همانطور که از نامش پیداست، یکی از وظایف اصلی یک هتل B&B (Bed & Breakfast)، صبحانه است. اکثر هتلها معمولاً یک صبحانه متشکل از مشتقات غلات مانند نان به همراه انواع لبنیات، میوه، قهوه و چای و گاهی اوقات شیرینیهای سبک ارائه میدهند. با این حال در یک B&B، معمولاً صبحانه سبک و خانگی، سرو میشود.
روش رزرو هتل B&B
هرکدام از مسافران برای رزرو یک هتل B&B، ممکن است راههای متفاوتی را طی کنند. اما میدانیم تمامی آنها به دنبال یک رزرو راحت، سریع و بدون دردسر هستند. صاحبان B&Bها نیز همواره به دنبال افزایش تعداد رزروها هستند و دغدغه آسایش میهمانان را در سر دارند. این نوع هتلها را میتوان به صورت حضوری، از طریق آژانسهای مسافرتی، OTAها، وب سایت اختصاصی، سایتهای رزرو هتلها و… رزرو نمود. لیکن برای انجام یک رزرو سریع توسط مسافران و همچنین افزایش تعداد رزرو برای صاحبان هتل، لزوما همگی این روشها کارساز نیست.
بهترین راه برای رزرو سریع و راحت یک هتل B&B، بهرهگیری از تکنولوژی و روشهای نوین میباشد. با رزرو آنلاین هتل دسترسی به انواع هتلها تسهیل شده و مسافران بر اساس بودجه مورد نظر میتوانند رزرو خود را ثبت نمایند.
مسافران برای انجام رزرو راحت B&B میتوانند با انجام یک جستجوی ساده، از آژانسهای مسافرتی آنلاین که تعداد زیادی از آنها در بازار کسب و کار وجود دارند، کمک بگیرند. این آژانسها به صورت آنلاین و الکترونیکی، تمامی هتلها را با رنج قیمتهای متفاوت در اختیار مشتریان و مسافران قرار میدهند. آژانسهای مسافرتی آنلاین، از پلتفرمی یکپارچه که اتصال میان آژانس و هتلها را حفظ مینماید، استفاده میکنند. این پلتفرم، چنل منیجر نام دارد که اطلاعات را به صورت لحظه به لحظه آپدیت مینماید. در قسمت بعد در مورد چنل منیجر بیشتر بحث خواهد شد.
یکی دیگر از راههای رزرو آنلاین، مراجعه به سایت هتل موردنظر جهت رزرو مستقیم میباشد. مسافران با مراجعه به وب سایت اختصاصی هتلهای B&B و مشاهده اتاقهای موجود، میتوانند به صورت مستقیم اتاق رزرو نمایند. در وب سایت هتلها، ممکن است اطلاعات کاملی از اتاقها در دسترس کاربران قرار گیرد و یا ممکن است اطلاعات ارائه شده نیازهای مورد نظر کاربران را برطرف ننماید. بنابراین میتوان با هتل مورد نظر تماس برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز را استعلام نمایند. اما به دلیل بازار تند رقابت، وب سایت OTAها علاوه بر اینکه همه هتلها را جهت مقایسه در اختیار کاربران قرار میدهند، تمامی اطلاعات و جزئیات مربوط به هتل که ممکن است مسافران به آن احتیاج داشته باشد نیز در دسترس قرار میدهد.
برای بهینه کردن سیستم مدیریت رزرو B&B چه کنیم؟
با توجه به اینکه امروزه افزایش تعداد رزرو B&Bها وابستگی زیادی به الکترونیکی شدن این فرآیند دارد، پس B&Bها نیز بایستی دارای یک سیستم مدیریت رزرو باشند. پلتفرمی که در این راستا میتواند هم رزروها و کانالهای فروش را مدیریت کند و هم موجب افزایش تعداد رزروها گردد، چنل منیجر میباشد. چنل منیجر شامل تعداد زیادی از کانالهای فروش (آژانسها و OTAها) است که اتاقهای B&B از طریق همین کانالها به فروش میرسند و همچنین موجب بیشتر دیده شدن هتل میگردد. هتل B&B میتواند کانالهای موجود را برای فروش اتاقهای خود، انتخاب یا حذف نماید.
OTAها نیز با اتصال به بستر چنل منیجر، میتوانند انواع هتل را مقایسه نموده و تمامی اطلاعات و جزئیات آنها را مشاهده نمایند و سپس به مشتریان خود، بهترین گزینه را پیشنهاد دهند.
در حال حاضر بهترین و کاملترین چنل منیجر موجود در بازار چنل منیجر تیپورت میباشد. در چنل منیجر تیپورت همه آژانسها و OTAها میتوانند به سیستم PMS هتلهای B&B و سایر اقامتگاهها متصل شده و از این طریق به صورت کاملاً آنلاین، اتاقها را به فروش برسانند. هتلها نیز قادر به حذف کانالهای ضررده و اضافه کردن کانالهای جدید میباشند. از دیگر مزایای چنل منیجر تیپورت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- اتصال به PMS جهت آپدیت لحظه به لحظه اطلاعات
- رزرو کاملا آنلاین اقامتگاه
- پرداخت الکترونیکی هزینه اتاق
- تسویه حساب آنی با هتل
- حذف و اضافه کانالهای فروش
- مقایسه امکانات و قیمت اقامتگاهها
- جلوگیری رزرو بیش از حد ظرفیت هتل
- تغییر نرخ و به روزرسانی لحظهای قیمت اتاقها
- ارائه گزارشات ماهانه تجزیه و تحلیل کانالهای فروش
- و…
جهت دریافت مشاوره و هرگونه راهنمایی با شماره ۰۲۱۹۱۳۰۱۲۱۲ تماس حاصل نمایید.