Uncategorized @fa
مدیریت منابع انسانی در هتلداری و گردشگری

تاثیر منابع انسانی در صنعت گردشگری و هتلداری

صنعت گردشگری که یکی از بخش­‌های کلیدی و اصلی هر کشوری می­‌باشد، برای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود، به مدیریت منابع انسانی در هتلداری و گردشگری نیاز دارد. نیروی انسانی ماهر عامل اصلی موفقیت در فرآیند رشد اقتصادی هر صنعتی می‌­باشد. در صورت مدیریت صحیح نیروی کار می­توان از آن به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار گردشگری استفاده نمود و در نتیجه از این طریق مشتریان خود را حفظ و جذب کرد. صنعت گردشگری و هتلداری یکی از صنعت­‌های بزرگی است که سودآوری بسیار زیادی را به همراه داشته و باعث حرکت سرمایه به مناطقی می‌­شود که اهمیت این صنعت را به خوبی درک کرده و به آن اهمیت می‌­دهند. منابع انسانی به عنوان کلید موفقیت هتلداران، تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش درآمد و هزینه­‌های هتل دارد. برای موفق بودن در این کسب وکار بایستی از طریق راه­‌های متفاوتی رضایت مشتریان را جلب نمود. یکی از این راه­ها، تربیت و تبدیل نیروهای کار به کارمندان ماهر و کارآمد می‌­باشد. این روش، معمولا با نام مدیریت منابع انسانی شناخته می‌­شود. در صورت عدم مدیریت و مهار نیروی کار، هتلداران شاهد کاهش فروش و سود خود می­‌گردند.

درخواست پنل مراکز اقامتی تیپورت

برای درک این موضوع کارمندان یک هتل را در نظر بگیرید؛ این کارمندان دارای سمت‌­های متفاوتی از جمله مسئول پذیرش، مسئول تحویل اتاق، مسئول سرو غذا، کارمندان خانه­داری هستند. در صورتی که هرکدام از این کارمندان در وظایف خود کوتاهی کنند، اصول مهمان­‌نوازی را رعایت نکنند، نیازهای مشتریان را برطرف نکنند و در نهایت باعث کاهش رضایت مشتریان شوند، هتلداران به پروسه شکست در این صنعت روز به روز نزدیک­تر خواهند شد. برای جلوگیری از کاهش درآمد و افزایش میزان رضایتمندی میهمانان و مسافران، بایستی این نیروها مدیریت شوند و فرآیند کاری و رفتار استانداردی برای آن­ها تعریف گردد.

مشکلات موجود مدیریت منابع انسانی

کارمندان هر سازمان، مهمترین سرمایه آن سازمان محسوب می­‌شوند. با توجه به اینکه مدیران هتل و کارفرمایان به این امر واقف هستند که پرسنل دارایی هتل بوده و آن­ها هستند که در افزایش سود هتل نقش موثری را ایفا می‌­کنند، اما با این حال اهمیت قابل قبولی به نیروی انسانی داده نمی‌­شود. مدیریت منابع انسانی به این دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که هتل بعضا دارای میهمانان دقیق و نکته سنج هستند؛ بنابراین ارائه خدمات به مشتریان بایستی با دقت و اصول استاندارد انجام شود. برخی از هتلداران در استخدام، انتخاب، توسعه، حفظ نیروی با انگیزه و کارآزموده و بسیاری مشکلات مربوط به مدیریت منابع انسانی روبرو هستند. همچنین برخی از هتل­‌های کوچک نیز دارای واحد منابع انسانی برای مدیریت پرسنل و رسیدگی به مشکلات کارمندان نیستند.

در این میان هتل‌­هایی هستند که دارای واحد منابع انسانی بوده ولی به روش­‌های غلطی عمل می‌­نمایند. بر فرض مثال فعالیت‌­های آموزشی غلط، موجب ایجاد رفتار اشتباه کارمندان با مشتریان، عدم ارائه به موقع خدمات، ارائه خدمات نادرست، عدم مدیریت صحیح فعالیت­ها و دیگر مشکلات شود. همچنین پرداخت حقوق کم به کارمندان، سبب از بین رفتن انگیزه کاری آنان شده و این امر در نحوه ارائه خدمات به مشتریان نیز تاثیر منفی می­گذارد.

تاثیر مدیریت صحیح منابع انسانی بر منافع صنعت گردشگری و هتلداری

کارکنان هتل‌­ها برای حفظ شغل و دریافت رضایتمندی میهمانان نیاز به مهارت‌­های اجتماعی، فنی و دیدگاه­‌های رفتاری برای عملکرد موثرتر دارند که بایستی توسط امور پرسنلی (واحد منابع انسانی) حمایت و پشتیبانی شوند. تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت منابع انسانی نشان داده است که اِعمال سیاست­‌های صحیح مدیریتی با افزایش منافع و سود سازمان‌­ها رابطه مستقیم دارد. به بیانی دیگر مدیریت درست نیروی کار، سود خالص هتل‌­ها را افزایش می­دهد.

برای افزایش عملکرد مثبت هتل، در ابتدا هتلداران بایستی یک واحد منابع انسانی در هتل درنظر بگیرند. سپس وظایف و فعالیت­های پرسنل را بررسی و مدیریت نماید. مدیران هتل می­توانند این کار را برعهده مدیران کارآزموده و ماهر قرار دهند. اما به هر حال چه خود مدیران هتل این وظیفه را برعهده بگیرند و چه در اختیار یک مدیر منابع انسانی قرار دهند، پرسنل و کارمندان بایستی طبق موارد زیر مدیریت شوند:

  • استخدام نیروی کار ماهر و متخصص در رابطه با شغل مورد نیاز
  • به کارگیری صحیح افراد برای شغل­‌های موجود در هتل
  • مدیریت زمان و مکان پرسنل شاغل در قسمت­‌های مختلف هتل
  • اِعمال قانون در رابطه با اصول انضباطی کارکنان
  • در نظر گرفتن دستمزد مناسب با شغل مورد نظر
  • افزایش انگیزه کارکنان با استفاده از روش­های مختلف (مانند تشویق، پاداش، قدردانی، مشارکت در تصمیم‌­گیری و…)
  • شناسایی نواقص و مشکلات فردی و تیمی کارکنان
  • رفع مشکلات فردی و تیمی کارکنان بدون جانبداری از پرسنل خاصی
  • برگزاری جلسات آموزشی صحیح با بهره‌­گیری از تجربیات افراد متخصص
  • فراهم کردن امکانات رفاهی رایگان برای پرسنل و خانواده آن­ها
اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *