تاثیر منابع انسانی در صنعت گردشگری و هتلداری
آنچه که در این مقاله می خوانید:
صنعت گردشگری که یکی از بخشهای کلیدی و اصلی هر کشوری میباشد، برای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود، به مدیریت منابع انسانی در هتلداری و گردشگری نیاز دارد. نیروی انسانی ماهر عامل اصلی موفقیت در فرآیند رشد اقتصادی هر صنعتی میباشد. در صورت مدیریت صحیح نیروی کار میتوان از آن به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار گردشگری استفاده نمود و در نتیجه از این طریق مشتریان خود را حفظ و جذب کرد. صنعت گردشگری و هتلداری یکی از صنعتهای بزرگی است که سودآوری بسیار زیادی را به همراه داشته و باعث حرکت سرمایه به مناطقی میشود که اهمیت این صنعت را به خوبی درک کرده و به آن اهمیت میدهند. منابع انسانی به عنوان کلید موفقیت هتلداران، تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش درآمد و هزینههای هتل دارد. برای موفق بودن در این کسب وکار بایستی از طریق راههای متفاوتی رضایت مشتریان را جلب نمود. یکی از این راهها، تربیت و تبدیل نیروهای کار به کارمندان ماهر و کارآمد میباشد. این روش، معمولا با نام مدیریت منابع انسانی شناخته میشود. در صورت عدم مدیریت و مهار نیروی کار، هتلداران شاهد کاهش فروش و سود خود میگردند.
برای درک این موضوع کارمندان یک هتل را در نظر بگیرید؛ این کارمندان دارای سمتهای متفاوتی از جمله مسئول پذیرش، مسئول تحویل اتاق، مسئول سرو غذا، کارمندان خانهداری هستند. در صورتی که هرکدام از این کارمندان در وظایف خود کوتاهی کنند، اصول مهماننوازی را رعایت نکنند، نیازهای مشتریان را برطرف نکنند و در نهایت باعث کاهش رضایت مشتریان شوند، هتلداران به پروسه شکست در این صنعت روز به روز نزدیکتر خواهند شد. برای جلوگیری از کاهش درآمد و افزایش میزان رضایتمندی میهمانان و مسافران، بایستی این نیروها مدیریت شوند و فرآیند کاری و رفتار استانداردی برای آنها تعریف گردد.
مشکلات موجود مدیریت منابع انسانی
کارمندان هر سازمان، مهمترین سرمایه آن سازمان محسوب میشوند. با توجه به اینکه مدیران هتل و کارفرمایان به این امر واقف هستند که پرسنل دارایی هتل بوده و آنها هستند که در افزایش سود هتل نقش موثری را ایفا میکنند، اما با این حال اهمیت قابل قبولی به نیروی انسانی داده نمیشود. مدیریت منابع انسانی به این دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که هتل بعضا دارای میهمانان دقیق و نکته سنج هستند؛ بنابراین ارائه خدمات به مشتریان بایستی با دقت و اصول استاندارد انجام شود. برخی از هتلداران در استخدام، انتخاب، توسعه، حفظ نیروی با انگیزه و کارآزموده و بسیاری مشکلات مربوط به مدیریت منابع انسانی روبرو هستند. همچنین برخی از هتلهای کوچک نیز دارای واحد منابع انسانی برای مدیریت پرسنل و رسیدگی به مشکلات کارمندان نیستند.
در این میان هتلهایی هستند که دارای واحد منابع انسانی بوده ولی به روشهای غلطی عمل مینمایند. بر فرض مثال فعالیتهای آموزشی غلط، موجب ایجاد رفتار اشتباه کارمندان با مشتریان، عدم ارائه به موقع خدمات، ارائه خدمات نادرست، عدم مدیریت صحیح فعالیتها و دیگر مشکلات شود. همچنین پرداخت حقوق کم به کارمندان، سبب از بین رفتن انگیزه کاری آنان شده و این امر در نحوه ارائه خدمات به مشتریان نیز تاثیر منفی میگذارد.
تاثیر مدیریت صحیح منابع انسانی بر منافع صنعت گردشگری و هتلداری
کارکنان هتلها برای حفظ شغل و دریافت رضایتمندی میهمانان نیاز به مهارتهای اجتماعی، فنی و دیدگاههای رفتاری برای عملکرد موثرتر دارند که بایستی توسط امور پرسنلی (واحد منابع انسانی) حمایت و پشتیبانی شوند. تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت منابع انسانی نشان داده است که اِعمال سیاستهای صحیح مدیریتی با افزایش منافع و سود سازمانها رابطه مستقیم دارد. به بیانی دیگر مدیریت درست نیروی کار، سود خالص هتلها را افزایش میدهد.
برای افزایش عملکرد مثبت هتل، در ابتدا هتلداران بایستی یک واحد منابع انسانی در هتل درنظر بگیرند. سپس وظایف و فعالیتهای پرسنل را بررسی و مدیریت نماید. مدیران هتل میتوانند این کار را برعهده مدیران کارآزموده و ماهر قرار دهند. اما به هر حال چه خود مدیران هتل این وظیفه را برعهده بگیرند و چه در اختیار یک مدیر منابع انسانی قرار دهند، پرسنل و کارمندان بایستی طبق موارد زیر مدیریت شوند:
- استخدام نیروی کار ماهر و متخصص در رابطه با شغل مورد نیاز
- به کارگیری صحیح افراد برای شغلهای موجود در هتل
- مدیریت زمان و مکان پرسنل شاغل در قسمتهای مختلف هتل
- اِعمال قانون در رابطه با اصول انضباطی کارکنان
- در نظر گرفتن دستمزد مناسب با شغل مورد نظر
- افزایش انگیزه کارکنان با استفاده از روشهای مختلف (مانند تشویق، پاداش، قدردانی، مشارکت در تصمیمگیری و…)
- شناسایی نواقص و مشکلات فردی و تیمی کارکنان
- رفع مشکلات فردی و تیمی کارکنان بدون جانبداری از پرسنل خاصی
- برگزاری جلسات آموزشی صحیح با بهرهگیری از تجربیات افراد متخصص
- فراهم کردن امکانات رفاهی رایگان برای پرسنل و خانواده آنها