اقامتگاه ها هتل
درجه بندی هتل ها

الگوی درجه بندی هتل ها در ایران

معیار در جه بندی بهترین هتل ها چیست؟

پس از چندین ماه کار بی وقفه و دشوار، رفتن به مسافرت و به اصطلاح عوض کردن آب و هوا، راه حل بسیاری از افراد برای تجدید قوا و کسب آرامش است. در این میان، اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از سفر کردن لذت میبرید، حتماً می­دانید که هنگام برنامه ریزی برای مسافرت، تنها انتخاب مقصد مهم نیست. بلکه اینکه با چه وسیله حمل و نقلی به سفر می­روید و یا در کدام هتل یا اقامتگاه ساکن می­شوید یا درجه بندی هتل ها انتخابی شما و کیفیت خدمات آن به چه صورت است، در کیفیت مسافرت و میزان لذت بردن شما از مسافرتتان تاثیر بسیار زیادی دارد. تصور کنید خیلی راحت و بدون هیچ دغدغه ه­ای بروید فرودگاه و سپس در بهترین هتل ها اقامت کنید!

فرض کنید با یک اتوبوس خراب و پر سر وصدا به مقصد خود می­رسید و بعد از رسیدن به مقصد به دنبال یافتن اقامتگاهی در خیابان‌های یک شهر غریب حیران شده اید. حالا فرض کنید خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی، با هواپیما به مقصد برسید. خودتان این دو روش را مقایسه کنید!!! به همین دلیل است که گفته می­ شود برنامه ریزی تمام مراحل سفر، به خصوص انتخاب اقامتگاه، باعث می­شود مسافرت شما تبدیل به یک خاطره خوشایند و لذت بخش شود.

اما آیا می­دانید چگونه می‌توانید هتل ها و اقامتگاه‌های مناسب را تشخیص دهید؟ آیا اصلاً معیاری برای رتبه بندی و سنجش کیفیت هتل ها وجود دارد؟ شما چگونه می­توانید از کم و کیف رتبه‌های هتل‌ ها با خبر شوید؟  از کجا می­توانید هتل ها و اقامتگاه‌های عالی را بیابید؟ اگر مشتاق دانستن پاسخ این سوال‌ها هستید با ما در ادامه این همراه باشید…

درجه بندی هتل ها چگونه تعیین می شود؟

یکی از قابل اطمینان­ترین راه‌ها برای اینکه متوجه شوید کیفیت خدمات یک هتل در چه حد است، بررسی رتبه هتل است. بهترین هتل ها معمولاً بالاترین درجات را به خود اختصاص می­دهند. درجه بندی این مجموعه های اقامتی، معمولاً توسط بازرسین کارآمد صورت می­گیرد. همچنین رتبه بندی هتل ها با توجه به امکانات، میزان رعایت بهداشت و… تعیین می­شود.

لازم به ذکر است معمولاً رتبه هتل ها را به صورت تک ستاره، دو ستاره الی پنج ستاره تعیین می­کنند. طبق این رتبه بندی هتل‌ های تک ستاره، حداقل امکانات را دارند. البته همین که این اقامتگاه‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت و گردشگری هستند نشان دهنده این است که  این اماکن حداقل کیفیت قابل قبول برای اقامت چندین شب را دارند.

اما هتل‌ های 5 ستاره جزو برترین هتل‌ ها هستند که بهترین خدمات و امکانات را به میهمانان خود ارائه می­ دهند. البته برخی از هتل  کلاس کاری خود را بر اساس معیارهای A، B و C نیز بیان می­ کنند. طبق این نوع درجه بندی هتل ها، اقامتگاه‌های دارای کلاس کاری A همان هتل‌ های 5 ستاره و 4 ستاره هستند. هتل‌ هایی که رتبه B دارند، در واقع هتل‌ های 3 ستاره بوده و هتل‌ های کلاس C شامل هتل‌ های دوستاره می­باشند. که به طور معمول در ایران درجه بندی بر اساس تعداد ستاره ­ها انجام می­گیرد.

ناگفته نماند که کیفیت خدمات و امکانات هتل ها در میزان بهای آن­ها نیز بسیار تأثیرگذار است، پس اگر مایلید در مدت زمان مسافرت خود در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، باید دور هتل‌ های 5 ستاره را خط بکشید. ولی اگر بحث هزینه برای شما اولویت چندانی ندارد و به لذت بیشتر بردن از  سفر خود فکر می­ کنید، می­توانید خدمات یک هتل پنج ستاره را تجربه کنید.  

مسافران حرفه ایی، هتل خود را چگونه انتخاب می کنند؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، بسیاری از روش‌های قدیمی برای رزرو هتل منسوخ شده ­اند. در عوض راه‌های نوینی که کار با آن­ها آسان ­تر و بازدهی بالاتری دارند، جایگزین شیوه‌های قدیمی شده ­اند. در حال حاضر تقریباً تمام افراد، پیش از مسافرت، هتل متناسب با بودجه و انتظارات خود را از طریق اینترنت می ­یابند.

البته چون در دنیای مجازی وعده‌های دروغ زیادی به کاربران داده می ­شود، عموماً افراد برای رزرو هتل، سعی می­ کنند از منابع معتبر کمک بگیرند. یکی از این منابع معتبر، آژانس ­های گردشگری و OTAهایی هستند که دارای نرم افزار مدیریت کانال هستند. در واقع از مزیت ­های این پلتفرم می توانیم به دسترس 24 ساعته، رزرو راحت بهترین هتل ها، صرفه جویی در وقت مسافرین و مسئولان هتل، افزایش سود آژانس ها،OTAها و هتل ها، اطمینان از صحیح بودن درجه بندی هتل ها و امکان مقایسه و انتخاب هتلی که با بودجه مسافران تطابق بیشتری دارد، اشاره نمود.

پلتفرم تیپورت یکی از همین پلتفرم­ های رزرو آنلاین هتل است که با هدف راحت­ تر کردن مراحل رزرو هتل برای آژانس‌های مسافرتی و OTAها طراحی و اجرا شده است. در واقع این پلتفرم بستری مناسب برای اتصال آژانس­ها و هتل­ ها می باشد. استفاده از پلتفرم تیپورت (TPORT) ضمن اینکه مزایای فراوانی برای مسافران دارد، باعث افزایش تعداد میهمانان و در نتیجه افزایش فروش هتل ها شده و کمک می­کند تا هزینه‌های بازاریابی هتل کاهش یابد. این پلتفرم از راه‌های مختلفی به مدیریت جادهی و… کمک می­کند، اگر مایلید در مورد خدمات این پلتفرم، اطلاعات بیشتری به دست آورید، می­توانید مقالات وبلاگ تیپورت را مطالعه نموده و به سایت tport.ir مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *