بررسی صنعت هتلداری در سال 2021
هتلها در سراسر جهان، وجود شغلهای زیادی را تضمین میکنند و در چرخه گردش پول نقش مهمی را ایفا میکنند. همانطور که میدانید همهگیری ویروس Covid19 بر تمامی صنعتها تاثیر منفی گذاشته است. سال 2021 نیز از وجود این ویروس پاندمیک، در امان نماند و بسیاری از صنعتها و شغلها را تحت تاثیر قرار داد. صنعت هتلداری نیز تاثیرات منفی بسیاری را متحمل شد.
کاهش شدید تقاضای سفر به دلیل وجود این همهگیری، خسارتهایی باور نکردنی را بر هتلها وارد کرده است. زیرا با افزایش ابتلا و مرگ و میر، رزرو و اقامت در هتل نیز کاهش یافت و به همین دلیل صنعت هتلداری با کاهش درخواست و افزایش هزینهها مواجه شد. این کاهش تقاضا تا زمان بهبودی کامل جامعه، همچنان ادامه داشته و موجب کاهش گردش پول در این صنعت میشود. در سال 2021 به علت کاهش نیروی کار، صنعت گسترده مهماننوازی نیز از بین رفت؛ زیرا با کمتر شدن روز به روز رزروها، هتلها هزینههای زیادی صرف نیروی کار میکردند. بنابراین هتلها به اجبار نیروی کار خود را کاهش داده و نقشهای بیشتری را بر عهده سایر نیروها قرار دادهاند.
استراتژیهای هتلداری در 2021
برای حل مشکلات ناشی از پاندمی، هتلداران با رویکردهای پیشگیرانه و هوشمند توانستهاند تقاضای سفرها را افزایش داده و سودآوری خود را در سال 2021 افزایش دهند. در اینجا به شرح برخی از این استراتژیها میپردازیم:
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
سئو نقش مهمی برای کمک به رزرو مستقیم هتلها دارد. ایجاد محتوای باکیفیت، بهینه سازی شده، به روزرسانی منظم محتوای وب سایت و… اساس یک استراتژی SEO موفق است. با انجام بهینه سازی محتوای سایت و تگ گذاری، کاربری که به جستجوی اقامتگاه میپردازد، وب سایت سئو شده را در صفحه ابتدایی مشاهده میکند.
بازاریابی محتوا
استراتژی محتوا، موجب جذب و ترغیب مسافران و میهمانان میگردد. هتلها میتوانند محتواهایی که به ایجاد ارزش افزوده کمک میکند تولید کرده و از این طریق با مشتریان کنونی و جدید، ارتباط سریع ایجاد کنند. و افزایش فروش هتل را به ارمغان آورد. این بازاریابیها میتواند از طریق وبلاگ، رسانههای اجتماعی، ایمیل و… انجام شود. این نوع بازاریابیها موجب افزایش آگاهی، افزایش تعامل و افزایش بازدید وبسایت میشود. بسیاری از هتلها، از این نوع استراتژی در سال 2021 برای افزایش درآمد و سوددهی فراوان استفاده نمودهاند.
تبلیغات از طریق رسانههای آنلاین
رسانههای آنلاین شامل کمپین، تبلیغات در رسانههای اجتماعی و تلویزیونی، تبلیغات متاسرچ و… میباشد. این تبلیغات، سبب بیشتر دیده شدن برند هتلها شده و در نتیجه سود و درآمد اقامتگاهها را افزایش میدهد.
مدیریت ارتباط مشتری(CRM)
نحوه تعامل و مشارکت فعال با مشتریان هتل یکی از استراتژیهای مهم و ضروری برای هتلداران میباشد. CRM استراتژیک به صنعت هتداری کمک میکند مشتریان جدیدی را جذب کرده و رضایت مشتریان کنونی را جلب کند. CRM عملیاتی، فرآیندهای موجود در صنعت هتلداری را مدیریت میکند. در CRM تحلیلی، اطلاعات، جمعآوری شده و در نهایت به تصمیمگیریهای حوزه هتلداری کمک خواهد کرد. CRM تعاملی، رابط میان مسافران و هتل میباشد که با استفاده از کانالهای ارتباطی مختلف (مانند تلفن، ایمیل، پیامک و…)، میتوان بازخوردهای مثبت و منفی میهمانان را دریافت کنید.
چنل منیجر (Channel manager)
استفاده از چنل منیجر، کمک بسیار زیادی در جبران زیانهای ناشی از کاهش درآمد و فروش خواهد داشت. چنل منیجر شامل تعداد زیادی کانال میباشد که هتل را به مشتریان معرفی مینماید. کانالهایی که از این طریق میتوانند اتاقهای هتل را به صورت کاملاً آنلاین بفروش برسانند، شامل آژانسهای گردشگری مختلف میباشند. فرقی نمیکند اقامتگاه چند ستاره باشد یا از چه نوعی باشد؛ چنل منیجر تمامی اقامتگاهها را در معرض دید مشتریان قرار میدهد. علاوه بر آن هتلداران میتوانند با ارائه تخفیف در چنل منیجر، مشتریان بیشتری را جذب نموده و درآمد بالاتری را کسب نمایند.
چنل منیجر تیپورت، ارتباط یکپارچهای را میان هتلها و آژانسهای گردشگری و OTAها برقرار مینماید. این کانالهای توزیع از طریق همین چنل منیجر میتوانند به صورت کاملا آنلاین، برای مشتریان اتاق رزرو کنند. مشتریان نیز بر اساس بودجه موردنظر خود، یکی از هتلهای پیشنهادی را انتخاب میکنند. آژانسها نیز با پراخت آنلاین هزینه اتاق، رزرو نهایی را برای مشتری ثبت میکنند. علاوه بر این چنل منیجر تیپورت از رزرو بیش از حد ظرفیت هتل جلوگیری نموده و به هتلها امکان حذف و اضافه کانالهای موجود را خواهد داد. در تیپورت امکان تغییر نرخ اتاقها، به روزرسانی آنی تغییرات و دریافت گزارشات تجزیه و تحلیل ماهانه وجود دارد. از دیگر مزایای چنل منیجر تیپورت میتوان به کاهش هزینه، کاهش نیروی انسانی، افزایش بازدید از وب سایت هتل، افزایش رزروهای مستقیم و افزایش برندینگ هتل میگردد. تیپورت، بسیاری از ضررهای صنعت هتلداری در سال 2021 را جبران مینماید.