هتلها بر چه اساسی ستاره میگیرند؟
آنچه که در این مقاله می خوانید:
هنگام رزرو اقامتگاه برای سفر، گزینههای زیادی پیش روی مسافران قرار دارد. یک راه ساده برای تعیین اینکه آیا یک هتل مورد نظر دارای ویژگیهای مورد نظر شما است یا خیر، بررسی تعداد ستارههای آن است. این رتبهبندیها میتواند چیزهای زیادی در مورد کیفیت و امکانات هتل به شما بگوید. اما قبل از قضاوت در مورد هتل تنها بر اساس ستارههای آن، بیشتر بدانید که منظور این ستارهها چیست و آیا آنها قابل اعتماد هستند یا خیر.
رتبه بندی رسمی و غیر رسمی هتلها
رتبه بندی رسمی و تخصیص ستاره به هتلها، به امکانات هتل، خدمات رفاهی، موقعیت، کیفیت خدمات و… بستگی دارد. هرچه امکانات رفاهی هتلها زیادتر باشد و کیفیت ارائه این خدمات در سطح بالاتری قرار گیرد، تعداد ستارههای هتل بیشتر شده و رتبه بالاتری را کسب خواهد کرد. بدیهی است افزایش امکانات و کیفیت خدمات، به برندینگ هتل و افزایش فروش کمک خواهد کرد. در حال حاضر در ایران سامانهای برای مشاهده امتیازات و ستاره رسمی هتلها وجود ندارد. اما ارزیابان گردشگری بصورت مستمر و با دقت فراوان به بازرسی امکانات هتلها جهت امتیازدهی میپردازند.
راهنمای سفر «Forbs» و سازمان AAA که هر دو در کشور آمریکا هستند، محبوبترین سیستمهای رتبه بندی هتلها و رستورانها هستند. AAA برای نشان دادن رتبهها، به جای ستاره از الماس استفاده میکند.
علاوه بر این، مهم است بدانید که حتی از نظر رتبهبندی رسمی ستارهها، آنچه در یک کشور پنج ستاره در نظر گرفته میشود، ممکن است در کشور دیگر سه ستاره در نظر گرفته شود. در مورد رتبهبندی ستارهها هیچ سیستم جهانی وجود ندارد. به عنوان مثال، هتلی که دارای سابقه طولانی در تایلند است اما از نظر ظاهری مجلل نیست، ممکن است با یک هتل فانتزی جدید در استرالیا از امتیازهای یکسان برخوردار باشند. برخی از کشورها، مانند امارات متحده عربی، از مقیاس کاملاً متفاوتی استفاده میکنند و برخی از هتلها شش یا هفت ستاره و حتی هشت ستاره دریافت میکنند.
رتبه بندیهای غیر رسمی در سامانههای مختلف رزرو تخصیص داده میشود و هتل موردنظر در هر سامانهای، دارای رتبههای متفاوت است. به این صورت که کاربران با اقامت در هتل مربوطه و ثبت امتیاز و درنظر گرفتن چند ستاره، میتوانند در رتبه بندی غیر رسمی مشارکت داشته باشند. از این رو به این رتبهبندی غیر رسمی گفته میشود که شما نمیدانید این ستارهها و امتیازات را چه کسانی ثبت کردهاند. اما به هر حال این امتیازات غیر رسمی میتوانند کم و بیش قابل اعتماد باشند و تاثیر زیادی بر تعداد رزرو هتل مورد نظر بگذارد.
هتلهای تک ستاره
یک هتل تک ستاره اتاقهای معمولی را ارائه میدهد که ممکن است فقط یک تخت و یک میز کناری داشته باشند. حمامها به احتمال زیاد با دیگران در طبقه شما مشترک هستند و معمولاً سرو هرگونه غذا را مشاهده نخواهید کرد. یک هتل تک ستاره معمولاً هیچ امکاناتی در محل ندارد و میز پذیرش هتل نیز احتمالاً 24 ساعته باز نخواهد بود. انتظار تلویزیون، تلفن یا حتی خدمات روزانه خانهداری را نیز نداشته باشید.
هتل دو ستاره
در یک هتل دو ستاره، میز پذیرش به احتمال زیاد 24 ساعته باز است. اتاقها احتمالاً قفسه لباس یا کمد، تلفن و تلویزیون دارند؛ اگر چه تلویزیون ممکن است قدیمی باشد. شما یک حمام خصوصی خواهید داشت. هتل خدمات زیادی ارائه نمیدهد؛ اما ممکن است صبحانهای ساده ارائه دهد.
هتل سه ستاره
یک هتل سه ستاره نه خیلی ارزان و نه خیلی شیک است. صاحبان سه ستارهها تمایل دارند مهمانان در اتاقهای خود احساس آرامش و راحتی کنند؛ بدون اینکه تمایل به صرف هزینه زیادی داشته باشند. به طور معمول رستوران در محل هتل وجود دارد و همچنین خدمه کمک میکنند تا چمدان را به اتاق خود برسانید. به طور کلی اتاقها بزرگتر، راحتتر و دارای مبلمان بیشتر هستند.
هتل چهار ستاره
هتلهای چهار ستاره بسیار زیبا هستند و به محض ورود به لابی و مشاهده دکوراسیون متوجه تفاوت خواهید شد. اتاقها اغلب بزرگتر و شیکتر هستند؛ با یک تخت بزرگ، مینی بار، گاوصندوق، حوله و تلویزیون مدرن. این هتل معمولاً سالن بدنسازی، استخر یا خدمات مشابه این موارد را ارائه میدهد.
هتل پنج ستاره
یک هتل پنج ستاره دارای تمام امکانات رفاهی است که امیدوارید در یک هتل لوکس پیدا کنید. یک اتاق معمولی دارای یک حمام با صفحات سنگ و یک سرویس بهداشتی دارای لوازم بهداشتی درجه یک است. اکثر هتلهای پنج ستاره، دارای تفریحات ورزشی و خدمات مراقبت از کودک نیز هستند.