رتبه بندی رسمی و غیر رسمی هتلها
رتبه بندی رسمی و تخصیص ستاره به هتلها، به امکانات هتل، خدمات رفاهی، موقعیت، کیفیت خدمات و… بستگی دارد. هرچه امکانات رفاهی هتلها زیادتر باشد و کیفیت ارائه این خدمات در سطح بالاتری قرار گیرد، تعداد ستارههای هتل بیشتر شده و رتبه بالاتری را کسب خواهد کرد. بدیهی است افزایش امکانات و کیفیت خدمات، به برندینگ هتل و افزایش فروش کمک خواهد کرد. در حال حاضر در ایران سامانهای برای مشاهده امتیازات و ستاره رسمی هتلها وجود ندارد. اما ارزیابان گردشگری بصورت مستمر و با دقت فراوان به بازرسی امکانات هتلها جهت امتیازدهی میپردازند.
راهنمای سفر «Forbs» و سازمان AAA که هر دو در کشور آمریکا هستند، محبوبترین سیستمهای رتبه بندی هتلها و رستورانها هستند. AAA برای نشان دادن رتبهها، به جای ستاره از الماس استفاده میکند.
علاوه بر این، مهم است بدانید که حتی از نظر رتبهبندی رسمی ستارهها، آنچه در یک کشور پنج ستاره در نظر گرفته میشود، ممکن است در کشور دیگر سه ستاره در نظر گرفته شود. در مورد رتبهبندی ستارهها هیچ سیستم جهانی وجود ندارد. به عنوان مثال، هتلی که دارای سابقه طولانی در تایلند است اما از نظر ظاهری مجلل نیست، ممکن است با یک هتل فانتزی جدید در استرالیا از امتیازهای یکسان برخوردار باشند. برخی از کشورها، مانند امارات متحده عربی، از مقیاس کاملاً متفاوتی استفاده میکنند و برخی از هتلها شش یا هفت ستاره و حتی هشت ستاره دریافت میکنند.
رتبه بندیهای غیر رسمی در سامانههای مختلف رزرو تخصیص داده میشود و هتل موردنظر در هر سامانهای، دارای رتبههای متفاوت است. به این صورت که کاربران با اقامت در هتل مربوطه و ثبت امتیاز و درنظر گرفتن چند ستاره، میتوانند در رتبه بندی غیر رسمی مشارکت داشته باشند. از این رو به این رتبهبندی غیر رسمی گفته میشود که شما نمیدانید این ستارهها و امتیازات را چه کسانی ثبت کردهاند. اما به هر حال این امتیازات غیر رسمی میتوانند کم و بیش قابل اعتماد باشند و تاثیر زیادی بر تعداد رزرو هتل مورد نظر بگذارد.