تفاوت بین نرم افزار هتلداری، مدیر کانال، OTA و موتور رزرو
آنچه که در این مقاله می خوانید:
با گسترش تحقیقات و نوآوریهای جدید در عصر تکنولوژی، استفاده کارآمد از فناوری مدرن، زمینه سودآوری بسیار زیادی را برای هتلها و ارائه دهندگان خدمات گردشگری فراهم کرده است تا آنها بتوانند نیازهای مسافرین را برطرف نموده و درآمد خود را افزایش دهند. هر فناوری ویژگی های مخصوص به خود را داشته و موجب افزایش عملکرد ارائه دهندگان خدمات گردشگری میشود. تیپورت در این مقاله سعی دارد تفاوت و کارایی ابزارهایی که در این صنعت استفاده میشوند را بیان کند.
نرم افزار هتلداری (PMS)
سیستم مدیریت هتل، برای مدیریت کلیه فعالیتهای هتل استفاده میشود. با این سیستم میتوان بخشهای مختلف مانند رزرو اتاق، موجودی یا ظرفیت اتاقها، حسابها، میهمانان و فروشندگان (آژانسها) را مدیریت کرد. در صنعت هتلداری، سیستم PMS با نامهای مختلفی مانند سیستم مدیریت هتل، نرم افزار هتلداری، سیستم عامل هتل یا به زبان ساده نرمافزار هتل شناخته میشود. سیستم هتلداری اکنون به ستونی برای مدیریت هتلها تبدیل شده است و وجود آن برای هر هتل ضروری میباشد. با تلفیق فناوری ابر با نرمافزار PMS، صاحبان اقامتگاهها میتوانند با استفاده از دستگاههای هوشمند (موبایل، لپ تاپ و…) تمامی اطلاعات را مشاهده و فعالیتها را در هر مکانی بررسی کنند. همچنین افرادی را برای انجام وظایف تعیین و عملکرد آنها را ارزیابی کنند.
انواع سیستم مدیریت هتل
سیستم های مدیریت هتل مبتنی بر سرور
این نوع سیستم توسط متخصصان مربوطه در محل هتل نصب شده تا فعالیتهای مورد نظر مدیریت شود. استفاده از این سیستمها هزینهها را افزایش داده، فاقد ادغام بوده و هزینههای سربار زیادی را به دنبال دارد.
سیستم های مدیریت هتل مبتنی بر ابر ( Cloud-based)
یک هتل مبتنی بر Cloud-PMS (نرم افزار هلتداری مبتنی بر تکنولوژی ابر) با دسترسی آسان از راه دور به مرورگرهای وب، تلفنهای همراه هوشمند و رایانههای لوحی امکان نگهداری و سادهسازی اطلاعات در زمان واقعی را در اختیار هتلداران قرار میدهد. همچنین در این نوع سیستم، به هیچ متخصص IT احتیاجی نیست.
سیستم های مدیریت هتل ترکیبی
این نوع سیستم ترکیبی از دو نوع قبلی بوده که هم در محل و هم از راه دور و در مکانهای دیگری، میتوان هتل را مدیریت کرد. همچنین دسترسی چند پلتفرمی به مرورگرهای وب، تلفنهای همراه و رایانههای لوحی وجود دارد. اما با این حال، به تعمیر و نگهداری و ادغام زیادی از هر دو طرف نیاز دارد.
مدیر کانال (Channel Manager)
در مدیر کانال هتلداران میتوانند آژانسهای مورد نظر را جهت افزایش فروش انتخاب کرده و با اتصال آن به PMS ظرفیت اتاقهای هتل پس از رزرو کاملا آنلاین در لحظه آپدیت شده و اتاقی که قبلا رزرو شده است برای رزرو از دسترس خارج میشود. صاحبان اقامتگاهها میتوانند برای ایجاد تغییرات (مانند تغییر در نرخ، اضافه کردن امکانات جدید و…)، به چنل منیجر (مدیر کانال) وارد شده و تغییرات را انجام دهند؛ سپس این تغییرات در سایر کانالهای توزیع متصل به صورت لحظهای اعمال شود. با چنل منیجر به راحتی میتوان همه نرخها را بر روی چندین OTA مدیریت و هر یک را جداگانه پیکربندی کرد. یک سیستم نرم افزاری چنل منیجر، همه OTAها را برای جلوگیری از رزرو بیش از حد و پذیرش رزروها و ساده سازی دادههای زمان واقعی، به یک داشبورد واحد متصل میکند. پلتفرم تیپورت یک چنل منیجر کامل است که موجب تسهیل در مشاهده وضعیت و دسترسی به اتاقها، برابری نرخ و صرفهجویی در وقت شده و نهایتاً کارآیی هتلها و فروشندگان هتل را بهبود میبخشد.
OTA
OTA، یک آژانس مسافرتی آنلاین است که به مسافران در رزرو آسان هتل کمک میکند. این آژانسها از وب سایت یا نرم افزار خود برای فروش اتاقهای هتل به مهمانان استفاده میکنند. میهمانان اغلب به وبسایت آنها مراجعه کرده و پس از مشاهده امکانات اتاقها و مقایسه دقیق قیمتها، تاریخ دقیق رزرو را تعیین مینمایند و در نهایت هزینه را بهصورت الکترونیکی پرداخت میکنند. این نوع رزرو، رزرو غیرمستقیم اتاق نامیده میشود. هر هتل میتواند هر OTA را برای افزایش فروش اتاق هتل خود در هر منطقه دلخواه انتخاب کند. OTAها با اتصال به چنل منیجر تیپورت میتوانند به صورت کاملا آنلاین و به سرعت اتاق رزرو کرده درآمد خود را افزایش دهند. چنل منیجر تیپورت با به روز رسانی لحظه به لحظه اطلاعات، ظرفیت و وضعیت اتاقهای هتل را در اختیار OTAها و صاحبان هتل قرار میدهد.
مطالبی که ممکن است برای شما جذاب باشد:
در مورد OTA یا آژانس مسافرتی آنلاین بیشتر بدانید!
ویژگی های یک رزرو کاملا آنلاین هتل که آژانس ها و هتل ها باید بدانند!
موتور رزرو
موتور رزرو همانطور که از نامش پیداست به کاربر امکان میدهد که مستقیماً از وب سایت خود هتل اقدام به رزرو کند. بنابراین این نرمافزار خودکار به وب سایت اجازه می دهد تا به طور یکپارچه با یک سیستم رزرو مرکزی متصل شود تا بتواند اتاق را رزرو کند. رزرو مستقیم به هتلها کمک میکند تا درآمد بیشتری کسب کنند زیرا در رزرو مستقیم واسطهای برای دریافت کمیسیون وجود ندارد.
موتورهای رزرو همچنین با درگاههای پرداخت ادغام میشوند تا به راحتی هزینهها بصورت آنلاین پرداخت شود. بنابراین میهمانان به وب سایت هتل مراجعه کرده، امکانات اتاقها و قیمتها را بررسی میکنند و با پرداخت آنلاین، اتاق را به راحتی رزرو میکنند. میهمانان برای تأیید پرداخت و وضعیت رزرو اطلاعیهای به صورت ایمیل یا پیامک دریافت میکنند. بنابراین با استفاده از یک موتور رزرو مستقیم، صاحبان هتلها میتوانند رزرو اتاق، امکانات و پرداخت هزینه رزرو را مدیریت کنند. در صورتی که هتل دارای وب سایت باشد، با نصب پلاگینهای آماده و ابزار رزرو هتل تیپورت که مشمول هزینه نمیباشد، میتوان قسمت رزرواسیون را به وب سایت اضافه کرده و اولین قدم برای آنلاین کردن رزرواسیون اقامتگاه را برداشت. در صورت عدم امکان تغییرات در وب سایت، میتوان ساب دامنه رزرو آنلاین را از طریق صفحات آماده تیپورت به سایت اضافه کرده تا مسافران جهت رزرو آنلاین اقامتگاه به این صفحه هدایت شوند.