آژانس مسافرتی هتل
سیستم توزیع جهانی GDS

تفاوت سیستم توزیع جهانی GDS با سیستم های رزرواسیون مرکزی CRS

با رشد صنعت گردشگری، مخصوصا هتل داری و مشکلاتی که در ارائه رزرواسیون سنتی وجود داشت، سیستم‌های مختلفی طراحی شدند که باعث بهبود کیفیت ارائه خدمات شدند. در ادامه به معرفی دو سیستم معروف مرتبط با رزرواسیون خواهیم پرداخت و در مورد تفاوت این دو سیستم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

منظور از سیستم توزیع جهانی GDSچیست ؟

GDS مخفف سیستم توزیع جهانی (Global Distribution System) می باشد. در واقع یک سیستم رزرواسیون جهانی است که به عنوان یک رابط بین رزرو کنندگان خدمات و ارائه دهندگان خدمات است.

راه اندازی سیستم توزیع جهانی GDS به دهه 1960 میلادی بر میگردد. در این دهه یک روش دستی و ناکارآمد برای پیگیری برنامه‌های پروازی و قیمت‌های رائه شده، وجود داشت.اما با ورود این سیستم ،شرکت‌هایی که از سیستم توزیع جهانی GDS استفاده می‌کردند، جزاولین شرکت‌های جهان شدند که تجارت الکترونیک (B2B) را بهبود بخشیدند، با گذشت زمان شرکت‌های هواپیمایی نیز متوجه شدند که با اتوماتیک شدن فرآیندهای رزرواسیون برای آژانس‌های مسافرتی باعث افزایش فروش بلیط های مسافری می شوند و در نتیجه  آژانس‌های مسافرتی  با استفاده از سیستم توزیع جهانی یکی از نیروهای قدرتمند فروش خطوط هوایی شدند.

امروزه سیستم توزیع جهانی GDS علاوه بر رزرو هتل و بلیط هواپیما، می‌توانند اتومبیل کرایه‌ای، سفرهای دریایی، بلیط قطار و تورهای مختلف را نیز رزرو کنند که این خدمات می‌توانند در این GDS به صورت پکیج نیز ارائه شوند که یک مسافر می‌تواند با چند کلیک همه موارد مورد نیاز خود را برای یک سفر لذت بخش به دست آورد.

سیستم ررزرواسیون مرکزی CRS

 central reservation system یا CRS نوعی نرم افزار رزرواسیون است که برا بروزرسانی و نگهداری اطلاعات یک هتل (موجودی، نرخ اتاق‌های) استفاده می‌شود.

سیستم ررزرواسیون مرکزی CRS در واقع تمام دیتاهای کانال‌های مختلف را جمع آوری می‌کند و به صورت یک دیتای یکدست در اختیار مدیریت هتل یا سایر مراکز ارائه دهنده خدمات رزرواسیون قرار می‌دهد.

مشکلات استفاده از سیستم توزیع جهانی GDS برای هتل های ایرانی

سیستم توزیع جهانی GDS ها در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارند و به قدری قدرتمند و دارای کاربران فراوانی هستند که به محض ورودی دیتای مربوط به یک هتل در آن این دیتا در معرض دید میلیون‌ها مسافر قرار می‌گیرد که می‌توانند به راحتی هتل درج شده را رزرو نمایند.

اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در ایران وجود دارد امکان افزودن هتل به سیستم توزیع جهانی GDS ممکن نیست. بخش عمده ای از این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت مناسب است، که تحریم‌‌های موجود علیه ایران علت اصلی آن هستند، عبارتند از:

  • تحریم ایران توسط تعداد زیادی از GDS های سراسر جهان
  • نبود امکان دسترسی هتل‌های ایرانی به درگاه‌های بانکی بین المللی که باعث جلوگیری از پرداخت وجه توسط مسافران می‌شود.
  • نبود ساختار مناسب در خطوط هوایی ایران

تفاوت سیستم توزیع جهانی و سیستم رزرواسیون مرکزی

در ابتدا ممکن است با توجه به توضیحات بالا شما دچار این اشتباه شوید که فکر کنید سیستم ررزرواسیون مرکزی CRS  و سیستم توزیع جهانیGDS  عملکردهای مشابهی دارند و هر دو سیستم قیمت هتل و موجودی را مدیریت می‌کنند.

اما اینطور نیست و سیستم های توزیع جهانی GDS موجودی هتل‌ها را با آژانس‌های مسافرتی تجاری و سایر شبکه‌های فروش مرتبط می‌کنند.درحالی که یک سیستم رزرواسیون مرکزی CRS توسط فروشنده اصلی اداره می‌شود و می‌تواند هتل‌ها را مستقیما از طریق وب سایت و OTA  ها به مشتریان متصل کند.

چنل منیجر و سیستم توزیع جهانی

چنل منیجر تیپورت یک نمونه از سیستم توزیع جهانی GDS است که توانسته تمام امکانات GDS  و CRS را در یک پنل جمع آوری نماید و تمام محدودیت‌های ایران که در GDS های خارجی وجود داشت، در چنل منیجر تیپورت وجود ندارد.

پلتفرم تیپورت (TPORT) رزرو آنلاین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را راحت تر می‌کند و خدمات گسترده ای به دفتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های مسافری آنلاین (OTA) ارائه می‌دهد. با این پلتفرم هتل‌ها به راحتی می‌توانند قیمت‌ اتاق‌ها و ظرفیت اقامتگاه‌های خود را در کانال‌های مختلف فروش بروز نگهدارند.این سیستم باعث افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی می‌شود؛ که نتیجه آن افزایش درآمد اقامتگاه‌ها در کانال‌های مختلف است.

چنل منیجر تیپورت دارای مزایای فراوانی است که به صورت تیتر وار چند مورد از بزرگترین مزیت‌های این چنل منیجر قدرتمند را ذکر خواهیم کرد:

  1. آنلاین کردن فرایند رزرواسیون
  2. ممانعت در دامپینگ و بی نظمی در قیمت عرضه
  3. امکانات مناسب برای فروش به مشتریان تجاری  (B2B)
  4. ارائه روش های نوین فروش به مشتریان نهایی (B2C)
  5. تسویه آنی
  6. کاهش هزینه‌های نیروی انسانی در صنعت گردشگری
  7. کاهش خطاهایی انسانی در فرایندهای مختلف هتل داری
  8. ارئه خدمات به انواع اقامتگاه های کوچک و بزرگ
  9. ارائه خدمات به چارتر کنندگان
  10. تعرفه کمیسیون ناچیز

برای بهره­ مندی و آگاهی از قابلیت­ها و مزایای دیگر چنل منیجر تیپورت، با شماره 09120168471 تماس حاصل نموده و به وب سایت Tport.ir مراجعه کنید. 

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *