از هتلداری سنتی تا آنلاین با نرم افزارهای هتلداری ایرانی
در گذشته هتلها بهصورت سنتی اداره میشد و صاحبان هتلها با مشکلات فراوانی از جمله پاسخ به مشتریان جهت هماهنگی برای رزرو اتاقها روبرو بودند. با پیشرفت و رشد فناوری در تجارتهای گوناگون، تکنولوژی در حوزه هتل و هتلداری نیز نفوذ کرد. با تاثیر فناوری، نرمافزارهای گوناگون جهت انجام آنلاین امور هتلداری و یاریرسانی به هتلداران تولید شد. بدیهی است که هر چه تکنولوژی بیشتر پیشرفت کند سطح توقع هتلداران از یک سیستم مدیریت هتل نیز بالا میرود. برای آگاهی بیشتر با سیستم هتلداری سنتی و نوین و همچنین آشنایی با نرمافزارهای ایرانی مدیریت هتل با این مقاله از تیپورت همراه شوید.
شیوههای هتلداری سنتی؛ نابودگر این تجارت
امروزه محیطهای تجاری هتلها به حالت رقابتی تبدیل شده است. تقریباً از هر جنبه تجاری به این موضوع نگاه کنید، میان هتلها یک رقابت وجود دارد. این رقابتها از جذب مهمانان و ارائه خدمات به آنان گرفته تا حفظ پرسنل ماهر، فروش اتاقهای بیشتر، بهبود و افزودن پیشنهادات جدید و در نهایت افزایش سود را شامل میشود. بنابراین وقتی در بازاری رقابت شدید باشد، شما به عنوان یک صاحب کسب و کار اجازه اشتباهی هر چند کوچک را ندارید. با کمک تیپورت میخواهیم روشهای سنتی که استفاده از آنها باعث نابودی این تجارت و کسب و کار میشود را بیان کنیم.
- مدیریت دستی کارها
در مدیریت دستی، کارها بصورت دستی از طریق ثبت اطلاعات در صفحات اکسل و ارتباط شفاهی با کارکنان انجام میگیرد. مدیریت دستی این اعمال مستعد خطا است؛ خطاهایی که میتواند باعث افزایش هزینههای هتل باشد.
- ثبت دستی رزرو
در ثبت دستی رزروها، هتلداران برای آگاهی از وضعیت اتاقها بایستی بصورت مداوم با آژانسها در تماس باشند تا از اتاقهای رزرو شده و اتاقهای رزرو نشده اطمینان یابند. مدیران هتل در اکثر مواقع با مشکلاتی از قبیل رزرو بیش از حد اتاق روبرو خواهند شد.
- بهرهگیری از سیستمهای مدیریت هتل مبتنی بر سرور
هتلداران از دو روش گفته شده به این روش پناه بردند، گر چه PMS مبتنی بر سرور بهتر از روشهای دستی بود اما باز هم در مسیر اشتباهی قدم برداشتند. درست است که سیستم مدیریت هتل مبتنی بر سرور میتوانستند تا حدودی به انجام عملیات رزرواسیون کمک کنند، اما باعث ایجاد رقابت میان هتلداران نمی شدند. صاحبان هتل برای داشتن یک PMS مبتنی بر سرور بایستی سرورهای اختصاصی و تیم فناوری اطلاعات داشته و هزینههای زیادی برای ارتقاء نرمافزار، پیاده سازی و آموزش به کارکنان صرف کنند.
هتلداری نوین با سیستم مدیریت هتل ابری
خوشبختانه با پیشرفت روز افزودن تکنولوژی، نرمافزارهایی برپایه ابر به هتلداران ارائه میشود. این نرمافزارها در قالب سامانههایی خدمترسانی میکنند که تنها با یک مرورگر ساده میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. هتلداران با بهرهمندی از سیستم مدیریت هتل مبتنی بر ابر، نیازی به نصب سخت افزار و نرمافزار خاصی نخواهند داشت. در ایران بسیاری از سیستمهای مدیریت هتل، تولید شده و جهت استفاده در اختیار هتلداران قرار داده شده است. هتلداران با استفاده از این سیستمها نیازی به پیگیریهای مکرر با مشتریان نداشته و میتواند از طریق این سیستم به راحتی ظرفیت اتاقهای موجود را مشاهده کرده و از رزرو بیش از حد اتاقها جلوگیری میکند.
نگاهی به نرمافزارهای هتلداری ایرانی
همانطور که گفته شد، بسیاری از نمونههای ایرانی نرمافزارهای هتلداری در بازار موجود هستند که به خوبی تمامی نیازهای هتلداران را برطرف میکنند. نرمافزارهایی مانند مدیریت اقامتگاههای سفر، مدیریت هتلداری آنلاین رسپشن، مدیریت هتلداری ابری هرمینا و… از جمله این دست نرمافزارهای پر کاربرد میباشند.
نرمافزارهای هتلداری ایرانی در ابتدا موجب کاهش هزینههای عملیاتی میگردند. از دیگر فواید و مزایای سیستمهای ایرانی مدیریت هتل میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
کاهش هزینههای مربوط به سرور و نیروی فناوری جهت نگهداری اطلاعات
- به روزرسانی و ارتقاء رایگان نرمافزار
- صرفه جویی در وقت
- ثبت و تغییر نرخ اتاقها
- امکان اتصال کانال توزیع به PMS جهت فروش اتاق توسط آژانسهای مسافرتی و OTAها
- دسترسی به PMS (سیستم مدیریت هتل) هر هر زمان و هر مکان
- مشاهده به روز ظرفیت اتاقها
- جلوگیری از رزرو بیش از حد اتاقها
- امنیت بالا و نگهداری اطلاعات رزرو
نرمافزار هتلداری آنلاین و کانالهای توزیع
کانال توزیع سیستمی یکپارچه شامل تعداد زیادی کانال فروش اتاق هتل است که به هتلداران جهت افزایش درآمد و سود بیشتر کمک میکند. کانالهای فروش شامل تمامی آژانسهای مسافرتی و OTAها میباشد. این کانالها به نرمافزارهای هتلداری آنلاین مبتنی بر ابر، متصل شده و به مدیران هتل اجازه میدهد هر تعداد کانال برای فروش اتاقها برگزینند. آژانسها با استفاده از این کانال میتوانند ظرفیت اتاقهای خالی را مشاهده نموده و برای رزرو کاملا آنلاین اقدام نمایند. تیپورت با فراهم نمودن این بستر امکان ارتباط کانالهای توزیع را با PMSهای مختلف فراهم نموده است.
برای آشنایی بیشتر در این مورد مقاله « Channel Manager چیست؟ » را بخوانید.