تکنیک های بازاریابی هتل و نحوه اجرای آنها برای افزایش فروش
یک هتل پنج ستاره دارای تمام امکانات رفاهی است که امیدوارید در یک هتل لوکس پیدا کنید. یک اتاق معمولی دارای یک حمام با صفحات سنگ و یک سرویس بهداشتی دارای لوازم بهداشتی درجه یک است. اکثر هتلهای پنج ستاره، دارای تفریحات ورزشی و خدمات مراقبت از کودک نیز هستند. تکنیکهای فروش اتاق هتل که برای افزایش سودآوری طراحی شدهاند را به کار گیرند. در ادامه چند تکنیک برای افزایش فروش، شرح داده میشود:
فروش مستقیم را در دستور کار خود قرار دهید
با استفاده از این استراتژی، امکان رزرو بیشتر به صورت آنلاین و مستقیم، از وب سایت هتل توسط مشتریان وجود دارد. رزرو مستقیم، یکی از مفیدترین روشها برای افزایش سود صاحبان هتل است؛ زیرا این نوع رزروها بیشترین درآمد را برای هتل دارند. زمانی که میهمان، مستقیماً به صورت آنلاین اتاق را رزرو میکند، هیچ نماینده یا واسطه دیگری که کمیسیون دریافت کند، وجود ندارد.
اپراتورهای هتل همچنین باید جهت تمرکز بر افزایش رزروهای مستقیم، در رسانههای اجتماعی خود، بهطور مداوم بر فروش مستقیم تاکید داشته باشند، که در تکنیک بعد به آن میپردازیم. به منظور اجرای استراتژی رزرو مستقیم، در ابتدا شما به عنوان صاحب هتل بایستی یک وب سایت داشته باشید. پس از آن یک سیستم رزرو آنلاین که با وب سایت هتل و سیستم مدیریت املاک (PMS) قابل همگام سازی باشد را انتخاب کنید و در نهایت امکان رزرو کاملا آنلاین را در اختیار میهمانان خود قرار دهید. پلتفرم تیپورت با امکان افزودن سیستم رزرو آنلاین در قالب پلاگینها و ابزارهای رزرو و همچنین با اتصال این پلاگینها به سیستم مدیریت املاک (PMS)، امکان رزرو مستقیم را بر روی وب سایت هتلها، فراهم میکند. بهعلاوه وایت لیبل هتلی تیپورت، که یک قالب آماده از وب سایت هتل است، گزینه مناسبی برای اقامتگاههایی است که دارای وب سایت نیستند. عملکرد این وایت لیبل، دقیقا همانند پلاگین و ابزارهای نصب شده بر روی وب سایتهای هتل است و رزرو اتاق را به صورت مستقیم و کاملا آنلاین در اختیار میهمانان قرار میدهد.
بودجه بیشتری برای بازاریابی در فصول رزرو پیک اختصاص دهید
بسیاری از هتل ها، مشتریان متنوعی از نظر سطح درآمد دارند. برخی میهمانان ممکن است اتاقهایی با قیمت بالاتر (مانند سوئیتهای ریاست جمهوری)، و برخی دیگر اتاقهایی که اغلب با قیمتهای تخفیف به فروش میرسند را انتخاب کنند. این دو مخاطب باید بهطور جداگانه تجزیه و هدفگذاری شوند. حتی ممکن است برای هتلهای زنجیرهای یکسان در مکانهای مختلف، بازاریابیهای متفاوتی وجود داشته باشد.
برای بازاریابی، ممکن است لازم باشد مخاطبان خود را به دو، سه یا حتی چهار کمپین جداگانه تقسیم کنید، تا اطمینان حاصل شود تبلیغات درست توسط مخاطب مناسب مشاهده میگردد. با استفاده از ابزارهایی مانند شبکههای اجتماعی مختلف، مسئله بازاریابی در فصول پیک مانند گذشته پیچیده نیست. این روزها همه میتوانند در شبکههای اجتماعی تبلیغات کنند؛ اما مانور بر روی یک مورد، میتواند تأثیر بیشتری در بازاریابی داشته باشد. برای رسیدن به نتیجهای مطلوب، بایستی وقت خود را برای شناسایی مخاطبان خود صرف کنید تا بتوانید پیام درست را جهت مشاهده شخص مناسب، در زمان مناسب تهیه کنید.
بر مشتریان وفادارتان تمرکز کنید
موضوعی که در اینجا مطرح میشود این است که شما باید بر مصرف کنندگان بزرگ و مشتریان وفادار تمرکز کنید؛ زیرا این کار به طور بالقوه، باعث ایجاد رزروهای طولانی مدت میشود. بر این اساس گاهی اوقات به جای تمرکز بر رشد فروش، بایستی به دنبال راهی برای کاهش هزینه خرید مشتریان وفادارتان باشید. با ارائه کالاها و خدمات افزودنی با کیفیت، از شرکتهای شناخته شده، مشتریان وفادار را هدف قرار دهید. این مشتریان احتمالاً این اقلام اضافی را خریداری میکنند؛ زیرا آنها طبق تجربه، به این شرکت اعتماد دارند. این روش نه تنها رضایت مشتری را تقویت میکند، بلکه باعث افزایش فروش نیز میشود.
با تکنیک فروش غیرمستقیم سود خود را به بی نهایت برسانید
فروش غیر مستقیم اقامتگاه میتواند از طریق آژانسهای مسافرتی آنلاین (OTA)، اپراتورهای تور، آژانسهای مسافرتی و سایر وبسایتهای گردشگری انجام شود. اما اگر میخواهید فروش خود را به سرعت افزایش دهید، بایستی بستری کاملا آنلاین برای ارائه اقامتگاه خود برگزینید. بهترین بستر برای ارائه خدمات، چنل منیجر (Channel Manager) است. چنل منیجر با ایجاد بستری یکپارچه، ارتباط میان اقامتگاهها و OTAها را جهت رزرو کاملا آنلاین برقرار می کند.
از این طریق آژانسهای مسافرتی میتوانند هتلهای موجود در این بستر را جهت رزرو به مشتریان خود پیشنهاد دهند. پلتفرم تیپورت با ارائه این بستر و اتصال آن به سامانه مدیریت املاک، ارتباط بین این دو را جهت افزایش فروش و سود حفظ میکند. چنل منیجر تیپورت، قابلیت مشاهده و مقایسه قیمت را به همراه بهروز رسانی لحظه به لحظه ظرفیت هتلها، در اختیار آژانسهای گردشگری آنلاین قرار میدهد. همچنین هتلها قادر هستند نرخ اتاقهای مختلف را در همین پلتفرم تعیین کرده و هر تعداد OTA را جهت فروش انتخاب کنند. اقامتگاه میتواند OTAهایی که کنسلی بیش از حد دارند را از کانال فروش حذف کند.
مهمان نوازی را در اقامتگاه خود تقویت کنید
به عنوان تجارتی که ارائه دهندگان خدمات آن بصورت مداوم با میهمانان در ارتباط هستند، میهمان نوازی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هر هتل یک تجارت مهماننوازی محسوب میشود؛ زیرا مهماننوازی به ایجاد یک رابطه مثبت بین میزبان (هتل) و مهمان (مشتری) متکی است. صاحبان هتل باید ضمن اطمینان از برآورده شدن کلیه نیازهای مشتری، کارمندان را آموزش دهند؛ تا بهترین شرایط را برای خوشامدگویی و رفع نیازهای میهمانان فراهم آورند. هر تجارتی که به ایجاد و حفظ روابط مثبت با مشتریان خود متکی باشد، اساساً بخشی از صنعت مهماننوازی را اجرا کرده است.